woensdag 23 juli 2008

Studeren

Dat studeren aan de universiteit anders is dan studeren aan de hogeschool wist ik al. Er zijn mensen die beweren dat het niveau van de uni helemaal niet hoger is dan dat van het hbo, dat het alleen maar meer theorie biedt en meer leeswerk inhoudt. Daar geloof ik dus niks van, volgens mij wordt die theorie bedacht door mensen die zich er nooit aan hebben willen wagen of wiens kinderen het nooit gehaald hebben. Nee, het zal zeker weten blokken worden. Ik ben er achter dat mijn colleges danwel in het Nederlands worden gehouden, maar dat alle boeken en readers gewoon lekker in het Engels geschreven zijn. Even een gevalletje van "hm", maar voor een Cultureel Antropologe op reis kan het Engels nooit van voldoende niveau zijn. Dit weet ik nu: Ik zal elke dag drie uur aan het reizen zijn, maar dat is niets vergeleken met de 22 uur vliegen naar Australië. Ik moet blokken, keihard studeren ín het Engels. Waarschijnlijk is het ook handig als ik ergens volgens schooljaar begin met een intensieve cursus Spaans. Misschien is het zelfs handig om tussen mijn pre-master en masterjaar een paar maanden in Spanje te vertoeven en de taal te leren alvorens ik mezelf naar Zuid-Amerika begeef om daar onderzoek te doen binnen Indianenstammen.
Há, ik loop weer eens enorm op zaken vooruit.

Wat ik namelijk nú vooral merk tijdens de voorbereidingen van het studeren aan de uni is dat ik álles zelf moet doen. Geen boekenlijst, geen persoonlijk rooster en geen brief met het programma van de introductieweek. Ik moet me zélf inschijven voor cursussen en tentamens en als ik daar te laat mee ben dan heb ik lekker pech. Och. Als ik dalijk eenmaal begonnen ben, rondstruin op De Uithof en met lotgenoten optrek, dan zal alles zich vanzelf wel wijzen. Dat weet ik zeker. Maar nu is het echt even een gevalletje van "hm"! :)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

komt heus wel goed allemaal!

ik spreek uit ervaring ;)

Anoniem zei

Komt wel goed, maar het wijst zich nooit vanzelf. Alleen heb je als het gezellig is wat lotgenoten om samen mee je af te vragen wat de bedoeling is ;)

Anoniem zei

hoi kaar had geen idee dat je weer zoveel aan het schrijven was ben dus een klein stukje achter geraakt maar heb het snel weer opgepakt het blijft leuk om te lezen wat je allemaal meegemaakt hebt en nog mee gaat maken ik wens je straks (ook joost natuurlijk) een heel fijne vakantie toe en erg veel succes op de unie maar daar twijfel ik niet eens aan groetjes en een dikke kus xxxxx

Anoniem zei

Komt allemaal goed hoor Karin! :) Vast en zeker! Nog maar 2 daagjes en daan gaat je nieuwe leventje starten he! Super spannend!

Zoals je ziet: ook al ben ik weg...ik volg je nog steeds in je blogs hoor! ;) Ik zal na mn vakantie eens even gezellig mailen, want ben wel erggg benieuwd hoe het studeren je dan gaat bevallen hoor!!

Veel succes en geniet ook nog lekker van jullie vakantie he!! :)

Liefs Kim

Anoniem zei

kom zeg, als het jou niet lukt zou het niemand (nou ja bijna niemand) lukken.
;))

Anoniem zei

Logisch dat je je toch enigzins zorgen maakt. Het is toch allemaal nieuw, etc. Maar het komt vast goed. Als je er een maandje zit, denk je vast; pff, maakte ik me daar nu zorgen over? Kus, Chantal